09 Julai 2009

PEMANSUHAN PPSMI: TERIMA KASIH, KERAJAAN



PADA awal petang 8 Julai 2009 lalu, berita yang ditunggu-tunggu oleh banyak pihak, khususnya pencinta bahasa Melayu, tiba kepada kita. Alhamdulillah, akhirnya Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) telah dimansuhkan, diumumkan sendiri oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Berdasarkan penjelasan yang dibuat oleh YB Menteri Pelajaran, nyatalah bahawa kelemahan yang didedahkan oleh pihak universiti yang membuat kajian dan pejuang bahasa Melayu selama ini amat berasas. Dengan itu, jelas bahawa pelaksanaan PPSMI tidak terlaksana dengan baik, menyusahkan golongan yang tidak dapat berbahasa Inggeris dan pelajar di pedalaman, malahan merugikan bangsa dan negara pada masa akan datang.

Keputusan kerajaan tersebut sangat tepat dan bijak, dan harus diberikan tahniah. Kerajaan ternyata telah berusaha untuk merealisasikan konsep yang dibawa, “Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan”. Terdapat pihak atau individu menganggap keputusan itu merugikan dan membazir kerana telah banyak wang dikeluarkan untuk melaksanakan PPSMI dari segi penerbitan buku teks, pembinaan perisian interaktif, penyediaan laptop dan penayang (LCD)kepada sekolah, dan bayaran imbuhan 5% daripada gaji kepada guru. Sebenarnya pembaziran atau kerugian tidak terjadi, kerana segala peruntukan itu telah menguntungkan banyak pihak, seperti industri buku negara, kemudahan peralatan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) kepada sekolah, dan insentif kepada guru berkenaan. Laptop dan cakera padat perisian masih boleh digunakan. Namun, jika pemansuhan dibuat lebih lambat, kerugian dan pembaziran sudah tentu lebih besar. Kerugian yang besar ialah semakin ramai pelajar tercicir kerana gagal memahami pelajaran.

Pemansuhan itu bermula pada tahun 2012. Tempoh tersebut dikira sesuai sekiranya mengambil kira penyiapan buku teks dan pembinaan perisian baharu yang pastinya memerlukan masa yang panjang. Namun demikian, buku teks dan perisian yang ada sekarang tidak menghalang pengajaran dalam bahasa Melayu dilaksanakan sepenuhnya. Kenyataan Menteri Pelajaran sendiri yang menyebut bahawa hanya 53 hingga 58 peratus masa untuk PPSMI menggunakan bahasa Inggeris, menunjukkan bahawa banyak masa pengajaran guru menggunakan bahasa Melayu. Hal ini bermakna bahawa pemansuhan itu sudah boleh dimulakan selewat-lewatnya pada sesi persekolahan pada tahun hadapan (2010), jikapun bukan pada tahun ini. Oleh itu, Kementerian Pelajaran perlu membuat perubahan dengan mempercapat tempoh pelaksanaan pemansuhan itu.

Tindakan kerajaan membuat pilihan lain sebagai ganti kepada PPSMI untuk memastikan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar, iaitu menambah waktu pengajaran dan penyediaan guru yang berkualiti, merupakan tindakan yang tepat. Hal ini telah dicadangkan oleh banyak pihak yang meminta agar pemansuhan itu dibuat. Tindakan ini dengan sendirinya tidak merugikan penggunaan bahasa Melayu dan tidak mengabaikan keperluan untuk menguasai bahasa Inggeris.
.
Sekali lagi tahniah kepada kerajaan. Pemansuhan ini bukan kemenangan kepada pihak yang membantah PPSMI, atau hasil daripada tindakan pembangkang menunjuk perasaan dan menghantar memorandum, tetapi kejayaan kepada masa hadapan seluruh pelajar, dan sekali gus membuktikan dan kematangan pemikiran pimpinan negara sekarang.
.

Tiada ulasan:

Senarai Catatan

Laman: Martabat 3

Laman: Rimbunahu